W związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do przepisów znowelizowanych z dnia 19 lipca 2019 roku rada gminy została zobowiązana dostosować uchwały wydane przed 6 września 2019 roku w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. W dniu 02 lipca 2020 r. odbyła się XXII Sesja Rady Miejskiej w Czaplinku, na której radni podjęli sześć uchwał związanych z gospodarką odpadami na terenie Gminy Czaplinek obowiązujących od 1 września 2020 r:
- Uchwała nr XXII/190/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Czaplinek
- Rozstrzygnięcie nadzorcze nr P-1.4131.193.2020.KN Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 31 lipca 2020 r. stwierdzające nieważność ᠆ § 21 ust. 1 pkt 2 w zakresie wyrazów ,,oraz posiadanie podczas wyprowadzania psa torebki lub urządzenia do zbieranie odchodów’’, ᠆ § 21 ust. 2 pkt 3, ᠆ § 22 ust. 1 w zakresie wyrazów ,,poprzez urządzenie do zbierania lub torebkę w miejscach publicznych oraz innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku’’, ᠆ § 23, Załącznika do uchwały Nr XXII/190/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Czaplinek.
- Uchwała nr XXII/191/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości zamieszkałej, położonej na terenie Gminy Czaplinek oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Uchwała nr XXII/192/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki opłaty na jednego mieszkańca.
- Uchwała nr XXII/193/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Czaplinek i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Uchwała nr XXII/194/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Uchwała nr XXII/195/20 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
INFORMACJA - obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych
Informacja w sprawie obowiązku zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Urząd Miejski w Czaplinku przypomina, że każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych, z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej na terenie Gminy Czaplinek.
Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m.in.: szkoły, przedszkola, urzędy, domy kultury, biblioteki, ośrodki zdrowia, apteki, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, gospodarstwa agroturystyczne, pensjonaty itp.
Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją:
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2010 z późn. zm.) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
W związku z powyższym, jeżeli nie wszyscy przedsiębiorcy na terenie Gminy Czaplinek zawarli takie umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać!
Jednocześnie informujemy, że brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 w/w ustawy.